De Ombudsman Pensioenen ontving in 1.533 klachten in 2023, een stijging met 41 procent tegenover een jaar eerder.
Dat blijkt uit het jongste jaarverslag van de bemiddelingsdienst. Die forse stijging leidt evenwel niet tot ongerustheid.
“Nu de coronaperiode voorbij is komt het thema pensioenen terug regelmatig in de pers aan bod. De Ombudsman Pensioenen stelt vast dat hierdoor de burgers weer meer getriggerd worden om zich te verdiepen in hun pensioen, met meer klachten tot gevolg”, zegt de ombudsdienst.
In de coronajaren liepen er om verscheidene redenen minder klachten binnen. Gepensioneerden waren minder mobiel, er waren geen grote aanpassingen van de computerprogramma’s van de pensioendiensten en ook een pensioenhervorming bleef uit. Ook de focus van de pers lag elders.

Bemiddelingsvoorstel
Ongeveer 41 procent van behandelde klachten was gegrond. Dat lijkt misschien veel, maar betekent ook dat de meeste klachten ongegrond waren.
“Dit cijfer toont aan dat de pensioendiensten gemiddeld genomen zeer goed werk leveren. Tussen die ongegronde klachten zaten heel wat klachten waarbij aan de burger diende uitgelegd te worden dat de informatie die ze her en der op het internet terugvinden verouderd was”, schrijft de Ombudsman Pensioenen, die voor de jongste wijzigingen verwijst naar www.pensioenhervorming.be .
Als de Ombudsman de klacht gegrond acht, is er een grote kans tot een aanpassing door de pensioendiensten. In 83 procent van de gegronde klachten kwam het na een bemiddelingsvoorstel tot een akkoord tussen de Ombudsman en de pensioenambtenaren.